Mai mult decât maşini 1926-1945
Datorită forței inovatoare și perseverenţei sale, Bosch a reușit să facă față crizei economice și constrângerilor național-socialiste până când cel de-al doilea război mondial a adus cu sine noi provocări majore.
Pompa de injecţie diesel - al doilea pilon
După mulţi ani de cercetări, în 1927 se naşte o altă inovaţie existentă şi astăzi - pompa de injecţie diesel. Aceasta a fost reacţia Bosch la dezvoltarea motoarelor diesel, care, spre deosebire de motoarele pe benzină, nu aveau nevoie de aprindere cu magnetou. Folosită iniţial doar pe camioane, prima pompă de injecţie diesel pentru autoturisme a fost comercializată în 1936.
Noile direcţii de afaceri
O criză majoră a industriei auto în Germania a determinat furnizorul de componente auto Bosch să-şi regândească întreg portofoliul de produse, începând cu 1926. Bosch s-a bazat pe o combinaţie a strategiilor care au avut succes în trecut: îmbunătăţirea produselor şi dezvoltarea lor pentru producţie de serie, aşa cum a fost în cazul sculelor electrice şi termotehnicii, în paralel cu dezvoltarea unor tehnologii noi, precum radioul şi televiziunea.
Scule electrice
Maşini de tuns şi rotopercutoare
Inginerul Bosch, Hermann Steinhart, a descoperit un dispozitiv în atelierul său de testare, în 1927, care l-a fascinat imediat. "Forfex" avea integrat un motor în mânerul său. Acest lucru oferea multe posibilităţi noi. Departamentul lui Steinhart a adus iniţial Forfex la stadiul producţiei de serie înainte de a dezvolta conceptul în următorii ani şi de a crea primul ciocan rotopercutor. Echipa a utilizat instalaţiile de producţie ale fabricii Bosch drept centru de testare.
Fotografie: Un rotopercutor Bosch în acţiune (1936)
Combinând excelenţa - producţie cu un partener puternic
La aproape zece ani după terminarea războiului, vânzările externe au urcat la numai 34 de procente din total. Costurile ridicate de transport şi barierele vamale au determinat Bosch să încerce alternative. În Franţa, în Marea Britanie şi Italia, a început căutarea de parteneri pentru producţie locală, iar în Australia şi Japonia companii partenere fabricau produse sub licenţa Bosch. Astfel, în 1932, vânzările externe au crescut la 55 de procente.
FESE
Pionierat în tehnologie
Împreună cu pionierul scoţian în domeniul televiziunii, John Logie Baird, şi cu companiile Zeiss Ikon şi Loewe, Bosch a înfiinţat Fernseh AG (FESE) în 1929. Anii de cercetare au adus în final primele succese majore. FESE a livrat primele dispozitive electronice de înregistrare pentru Jocurile Olimpice de la Berlin din 1936 şi, în acelaşi an, a prezentat primele "receptoare casnice de televiziune". În timpul războiului, FESE a fost solicitat pentru scopuri militare, pentru a ajuta la dezvoltarea unei bombe cu o cameră integrată, care să poată fi controlată la distanţă cu ajutorul unei imagini televizate. Sfârşitul războiului a oprit proiectul în faza de testare.
Fotografie: receptor casnic de televiziune FESE (1938)
Injecţia de benzină pentru motoare de avion şi tehnologia de televiziune
Preluarea puterii de către național-socialiști a însemnat o provocare majoră pentru Bosch. Regimul a impus cercetarea şi dezvoltarea tehnologiei de injecţie de benzină pentru motoare de avion şi a iniţiat construcţia unor fabrici noi. Tehnologia de televiziune a devenit o temă majoră de interes militar. În 1939, vânzările externe ale companiei au ajuns la un nivel minim de nouă procente.
Armament şi muncă forţată
Odată cu declanşarea celui de-al doilea război mondial, Bosch a trecut din nou la producţie militară. Armata a fost atât de puternic motorizată în acel moment, încât compania a putut continua activităţile în domeniul auto. Ca şi în cazul întregii industrii germane, toţi angajaţii chemaţi în armată au fost înlocuiţi de muncitori forţaţi din teritoriile ocupate, unii dintre ei fiind nevoiţi să trăiască şi să muncească în condiţii inumane.
Rezistenţa şi protejarea evreilor
Pe de altă parte, conducerea companiei Bosch a susţinut în mod activ rezistenţa împotriva regimului naţional-socialist. În centrul acesteia se afla Carl Friedrich Goerdeler, care a fost numit consilier al companiei. Evreii persecutaţi au fost, de asemenea, angajaţi pentru a fi salvaţi de la deportarea în lagărele de concentrare sau au fost sprijiniţi financiar pentru a putea emigra.
Sfârşit
În timpul războiului, Aliaţii au bombardat în mod repetat unitățile de producţie Bosch. Robert Bosch n-a mai trăit suficient să vadă cum părţi din fabricile sale au fost transformate în ruine, murind în 1942. Acesta a lăsat instrucţiuni clare despre modul în care trebuie să fie condusă fabrica ce-i poartă numele.