Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Acest site web utilizează cookies pentru îmbunătăţirea funcţionalităţii, uşurinţei în utilizare şi în scop statistic. Puteţi schimba această setare în orice moment apăsând pe butonul "Schimbare setări". Dacă vă declaraţi de acord cu utilizarea cookie-urilor, vă rugăm să faceţi clic pe "Da, sunt de acord".

Istoria companiei

Mai mult decât maşini 1926-1945

10 minute de lectură

Datorită forței inovatoare și perseverenţei sale, Bosch a reușit să facă față crizei economice și constrângerilor național-socialiste până când cel de-al doilea război mondial a adus cu sine noi provocări majore.

Desen al unui frigider, logo Bosch în faţă

Pompa de injecţie diesel - al doilea pilon

După mulţi ani de cercetări, în 1927 se naşte o altă inovaţie existentă şi astăzi - pompa de injecţie diesel. Aceasta a fost reacţia Bosch la dezvoltarea motoarelor diesel, care, spre deosebire de motoarele pe benzină, nu aveau nevoie de aprindere cu magnetou. Folosită iniţial doar pe camioane, prima pompă de injecţie diesel pentru autoturisme a fost comercializată în 1936.

O pompă de injecţie diesel pentru camioane (1933)
O pompă de injecţie diesel pentru camioane (1933)
Fabrica de la Feuerbach este şi în prezent sediul principal pentru tehnologia diesel. Fotografia arată un angajat găurind carcasa unei pompe, 1935.
Fabrica de la Feuerbach este şi în prezent sediul principal pentru tehnologia diesel. Fotografia arată un angajat găurind carcasa unei pompe, 1935.

Noile direcţii de afaceri

O criză majoră a industriei auto în Germania a determinat furnizorul de componente auto Bosch să-şi regândească întreg portofoliul de produse, începând cu 1926. Bosch s-a bazat pe o combinaţie a strategiilor care au avut succes în trecut: îmbunătăţirea produselor şi dezvoltarea lor pentru producţie de serie, aşa cum a fost în cazul sculelor electrice şi termotehnicii, în paralel cu dezvoltarea unor tehnologii noi, precum radioul şi televiziunea.

Frigiderul Bosch, lansat în 1933, era conceput să fie suficient de ieftin pentru cât mai mulţi utilizatori casnici.
Frigiderul Bosch, lansat în 1933, era conceput să fie suficient de ieftin pentru cât mai mulţi utilizatori casnici.
A avea muzică în maşină nu mai era un vis imposibil atunci când inginerii de la Bosch şi Blaupunkt au introdus în producţia de serie primul radio de maşină din Europa, în 1932.
A avea muzică în maşină nu mai era un vis imposibil atunci când inginerii de la Bosch şi Blaupunkt au introdus în producţia de serie primul radio de maşină din Europa, în 1932.
Bosch a înfiinţat divizia de astăzi în 1932, odată cu achiziţia secţiei de termotehnică a Hugo Junkers.
Bosch a înfiinţat divizia de astăzi în 1932, odată cu achiziţia secţiei de termotehnică a Hugo Junkers.

Scule electrice

Un rotopercutor Bosch în acţiune (1936)

Maşini de tuns şi rotopercutoare

Inginerul Bosch, Hermann Steinhart, a descoperit un dispozitiv în atelierul său de testare, în 1927, care l-a fascinat imediat. "Forfex" avea integrat un motor în mânerul său. Acest lucru oferea multe posibilităţi noi. Departamentul lui Steinhart a adus iniţial Forfex la stadiul producţiei de serie înainte de a dezvolta conceptul în următorii ani şi de a crea primul ciocan rotopercutor. Echipa a utilizat instalaţiile de producţie ale fabricii Bosch drept centru de testare.

Fotografie: Un rotopercutor Bosch în acţiune (1936)

Combinând excelenţa - producţie cu un partener puternic

La aproape zece ani după terminarea războiului, vânzările externe au urcat la numai 34 de procente din total. Costurile ridicate de transport şi barierele vamale au determinat Bosch să încerce alternative. În Franţa, în Marea Britanie şi Italia, a început căutarea de parteneri pentru producţie locală, iar în Australia şi Japonia companii partenere fabricau produse sub licenţa Bosch. Astfel, în 1932, vânzările externe au crescut la 55 de procente.

În 1931, Bosch a încheiat un parteneriat cu furnizorul local de piese auto C. A. Vandervell pentru o bază de producţie în Londra, pentru a deservi piaţa din Marea Britanie.
În 1931, Bosch a încheiat un parteneriat cu furnizorul local de piese auto C. A. Vandervell pentru o bază de producţie în Londra, pentru a deservi piaţa din Marea Britanie.
August Hoette, directorul Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. din Melbourne, a început să producă bujii în Australia sub licenţa Bosch.
August Hoette, directorul Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. din Melbourne, a început să producă bujii în Australia sub licenţa Bosch.

FESE

Receptor casnic de televiziune FESE (1938)

Pionierat în tehnologie

Împreună cu pionierul scoţian în domeniul televiziunii, John Logie Baird, şi cu companiile Zeiss Ikon şi Loewe, Bosch a înfiinţat Fernseh AG (FESE) în 1929. Anii de cercetare au adus în final primele succese majore. FESE a livrat primele dispozitive electronice de înregistrare pentru Jocurile Olimpice de la Berlin din 1936 şi, în acelaşi an, a prezentat primele "receptoare casnice de televiziune". În timpul războiului, FESE a fost solicitat pentru scopuri militare, pentru a ajuta la dezvoltarea unei bombe cu o cameră integrată, care să poată fi controlată la distanţă cu ajutorul unei imagini televizate. Sfârşitul războiului a oprit proiectul în faza de testare.

Fotografie: receptor casnic de televiziune FESE (1938)

Desen al unui lucrător la un utilaj

Injecţia de benzină pentru motoare de avion şi tehnologia de televiziune

Preluarea puterii de către național-socialiști a însemnat o provocare majoră pentru Bosch. Regimul a impus cercetarea şi dezvoltarea tehnologiei de injecţie de benzină pentru motoare de avion şi a iniţiat construcţia unor fabrici noi. Tehnologia de televiziune a devenit o temă majoră de interes militar. În 1939, vânzările externe ale companiei au ajuns la un nivel minim de nouă procente.

Chiar dacă naţional-socialiştii au dus o politică de autarhie economică, Bosch a continuat să îşi vândă produsele în întreaga lume, precum Tianjin, China, aşa cum apare în fotografie (1938).
Chiar dacă naţional-socialiştii au dus o politică de autarhie economică, Bosch a continuat să îşi vândă produsele în întreaga lume, precum Tianjin, China, aşa cum apare în fotografie (1938).
O pompă de injecţie benzină produsă de Bosch pentru un motor de avion (1941)
O pompă de injecţie benzină produsă de Bosch pentru un motor de avion (1941)

Armament şi muncă forţată

Odată cu declanşarea celui de-al doilea război mondial, Bosch a trecut din nou la producţie militară. Armata a fost atât de puternic motorizată în acel moment, încât compania a putut continua activităţile în domeniul auto. Ca şi în cazul întregii industrii germane, toţi angajaţii chemaţi în armată au fost înlocuiţi de muncitori forţaţi din teritoriile ocupate, unii dintre ei fiind nevoiţi să trăiască şi să muncească în condiţii inumane.

Prelucrarea materiilor prime pentru producţia comandată în fabrica de metalurgie din Feuerbach, în 1909. Această fotografie arată angajaţii turnând metale uşoare, în 1942.
Prelucrarea materiilor prime pentru producţia comandată în fabrica de metalurgie din Feuerbach, în 1909. Această fotografie arată angajaţii turnând metale uşoare, în 1942.
Muncitoare care lucrează la fabricarea unor bobine de aprindere în fabrica din Stuttgart (1944)
Muncitoare care lucrează la fabricarea unor bobine de aprindere în fabrica din Stuttgart (1944)

Rezistenţa şi protejarea evreilor

Pe de altă parte, conducerea companiei Bosch a susţinut în mod activ rezistenţa împotriva regimului naţional-socialist. În centrul acesteia se afla Carl Friedrich Goerdeler, care a fost numit consilier al companiei. Evreii persecutaţi au fost, de asemenea, angajaţi pentru a fi salvaţi de la deportarea în lagărele de concentrare sau au fost sprijiniţi financiar pentru a putea emigra.

În 1970, ambasadorul israelian Idan Avner (centru) i-a acordat managerului Bosch, Hans Walz (stânga), titlul "Drept între popoare" în numele Centrului memorial Yad Vashem din Israel, pentru eforturile sale de a ajuta evreii persecutaţi în timpul epocii naziste.
În 1970, ambasadorul israelian Idan Avner (centru) i-a acordat managerului Bosch, Hans Walz (stânga), titlul "Drept între popoare" în numele Centrului memorial Yad Vashem

Sfârşit

În timpul războiului, Aliaţii au bombardat în mod repetat unitățile de producţie Bosch. Robert Bosch n-a mai trăit suficient să vadă cum părţi din fabricile sale au fost transformate în ruine, murind în 1942. Acesta a lăsat instrucţiuni clare despre modul în care trebuie să fie condusă fabrica ce-i poartă numele.

Părţi mari din fabrica de metalurgie Feuerbach au fost distruse în timpul unui raid aerian din 1944. Producţia a fost mutată pas cu pas în zone rurale.
Mari părţi ale fabricii de metalurgie Feuerbach a fost distrusă în timpul unui raid aerian din 1944. Producţia a fost mutată pas cu pas în zone rurale.
Atacul dezastruos cu bombe, declanşat în septembrie 1944, a dărâmat turnul simbol al fabricii Bosch.
Atacul dezastruos cu bombe, declanşat în septembrie 1944, a dărâmat turnul simbol al fabricii Bosch.